Silhouetten maken

Madam ziet mij geregeld zelf silhouetten maken voor bij de seizoenstafel. Ze vindt ze prachtig! Zijn ze natuurlijk ook. En dan wil ze het graag ook zelf kunnen maken. Op school hebben ze daar wel eens een beetje mee gespeeld. Een voorproefje van het maken van een silhouet. Vaak is dat dan iets als een diertje dat ze met een prikpen moeten uit prikken uit karton en dan een stukje zijdevloei of vliegerpapier er achter plakken en dan hebben ze een mooie raamhanger.

De silhouetten die Ik maak zijn natuurlijk een klein beetje anders. Daarbij heb ik ook een eigen techniek ontwikkeld. Er is de klassieke techniek van het uitsnijden en er zijdevloei of vliegerpapier er achter plakken. 
Ik maak ze vaker op speciaal vezelpapier waarbij ik de achtergrond verf met waterverf en de silhouetten zelf met zwarte of andere donkere acrylverf. Op die manier kan ik mooie kleurovergangen maken. En is het zelfde effect te halen  wanneer je er een lichtje achter zet. 

Madam wou heel graag leren hoe ze een silhouet moest maken met de klassieke methode. Nou, dat kon wel. Een mooi projectje voor in het weekend. Iets om over meerdere dagen uit te smeren.
Het begint natuurlijk met het uitzoeken van een mooi kartonnetje waarop het gemaakt moet worden. En het uitzoeken van de afbeelding die je wil maken. 
Toen kwam de grote uitdaging: Het snijden. Madam vindt het moeilijk om met schrijven haar potlood en of pen goed vast te houden, en als je dat niet goed doet met een precisie mesje, dan kan die breken. En dan moet je ook nog hard drukken. Ze koos er daarom voor om verschillende technieken te gebruiken. Soms knipte ze stukjes, en de oude vertrouwde prikpen werd ook nog even opgezocht.




Daarna kon het scheuren van de strookjes zijdevloei en het plakken daarvan beginnen. Ze had er zichtbaar erg veel plezier in. En zelfs het rondje knippen in het stukje geel om een rood schepje te maken lukte haar al helemaal zelf. Iets waarvan ik gemerkt heb dat beginnende volwassenen het soms lastig vinden. Zeker iets om trots op te zijn dus!



Om het silhouet lang houdbaar te maken en te zorgen dat de kleuren minder snel vervagen, hebben we het silhouet gelamineerd. Zo kan ze het in haar eigen kamer bewaren en hoeft ze niet zo erg bang te zijn dat het per ongeluk kapot gaat.
Hij moest in het keukenraam hangen. En wat is ze er trots op! En terecht! ik heb slechtere eerste pogingen gezien. Of ben ik nu een te erge trotse mama?


Zelf maakte ik ook twee silhouetten. Met twee verschillende technieken.

Deze moet nog even recht trekken. door het schilderen trekt het papier soms krom, maar in de map met alle silhouetten wordt hij wel plat en recht gedrukt.

Madam wou deze graag een keer niet zwart. Dus heb ik hem beige gelaten. De kleur van het karton. Ik ben er nog niet helemaal van overtuigd.

Reacties