Goede voornemens

Elk jaar weer maken we goede voornemens. Elk jaar weer hebben we de hoop om een betere versie van onszelf te worden. Maar net zo als bijna elk jaar hebben we vaak niet de dicipline, de doorzettingsvermogen en de juiste motivatie om het dit jaar wel vol te houden.
Wat zijn de redenen waarom een goed voornemen strand? Wat zijn de gevarenzones? Wat houdt mij tegen? Een ander antwoord dan gebrek aan dicipline kan ik niet geven.

Ook dit jaar maak ik goede voornemens. Alleen gaan ze dit jaar op een andere datum van start. Op 13 december. 12 december stap ik in het huwelijksbootje met mijn lieve vriend. Een man die heel veel voor mij over heeft. Een man die ik vertrouw. Een man die mij steunt in al mijn beslissingen. Mijn man!
En voor mijn man wil ik de best mogelijke Wendela zijn die ik kan zijn. Daarom wil ik de volgende dingen verbeteren:
1) Stoppen met roken.
2) 20 kilo afvallen.
3) Meer bewegen.
4) minder tv kijken.
5) meer tijd voor mij en mijn man nemen.
Veel hiervan zijn aan elkaar gelinkt. Als ik inplaats van tv kijken naar de sportschool ga en gewoon gezond blijf eten zoals ik al doe, zullen die 20 kilo vanzelf gaan. Als ik dan ook nog eens af en toe samen met mijn vent ga sporten en in het weekend met hem bijvoorbeeld ga fietsen of wandelen sla ik weer 2 vliegen in een klap.
Dan blijft alleen het stoppen met roken over. De juiste motivatie, de wilskracht is er nu denk ik wel.

Vanaf 13 december gaan al deze voornemens in. Ga ik er aan werken. Op 13 maart hoop ik alles volgehouden te hebben. Want oude gewoontes afleren en nieuwe aanleren duurt ongeveer 3 maanden. Op 13 maart zijn die drie maanden voorbij. Tijd om de balans op te maken. Wat lukt, maar vooral wat lukt niet? En waarom dan niet? Binnenkort, hier te lezen: mijn gevecht tegen een beetje overgewicht en een rookverslaving.

Reacties