2013 en nu?

Het is 3 januari 2013. Tijd voor een terugblik en een vooruitblik.
Wat hoopte ik te bereiken in 2012 en wat is daarvan uitgekomen? Wat hoop ik te bereiken in 2013?

Door mijn oververmoeidheid is er veel minder van terecht gekomen dan dat ik had gehoopt. Op al mijn haakwerkprojectjes na. Die hebben hoogtij gevierd, zo erg zelfs, dat ik af en toe niet meer wou haken. Helaas is door die vermoeidheid het minder tv kijken totaal niet gelukt. Eerder zelfs meer tv kijken... Maar als ik weer fit ben zal dat ook wel weer beter gaan. Net zoals mijn streefgewicht van 70 kilo bereiken. Dat zal voorlopig niet lukken simpelweg omdat ik zwanger ben. Maar strakjes als Pukje er is en ik weer hersteld ben, dan ga ik weer sporten en dan komt het vanzelf wel goed. We eten in elk geval al veel minder uit pakjes en zakjes, dus minder suiker, zout en E-nummers.
Volgend jaar wil ik doorgaan met gezonder eten. Die zak chips een à twee keer per maand wil ik weerstaan, net als een paar andere ongezonde dingen. Pizza alleen nog zelfgemaakt en geen frituur meer. Ik zal proberen om elke week een week menu te maken wat gevarieerd en gezond is en hopelijk prijstechnisch ook prima in de smaak zal vallen. Ik wil proberen om per week onder de 50 euro te blijven. Dan blijft er wat meer over om af en toe te gaan uit lunchen. Want dat vind ik heel belangrijk. Net als een keer per maand een vreemde stad bezoeken en naar een museum gaan. Dit wil ik zeker ook blijven doen als Pukje er is. Hoe we dit dan gaan invullen moet ik nog maar even bezien, maar het plan is er.
Ook hebben we het dit jaar goed gedaan wat financiën betreft. We liepen aan het begin van 2012 nog een beetje achter de feiten aan, maar nu hebben we veel meer inzicht. Ook heb ik recent al onze administratie uitgezocht en opgeruimd. Het meeste is ook nog ingescand, helaas nog niet alles, maar daar wordt aan gewerkt. Ook hebben we een kasboek aangeschaft waarin we alle uitgaven, anders dan de vaste lasten, in gaan bijhouden. Hiermee hopen we nog meer inzicht te krijgen in waar ons geld heen gaat en waar we eventueel nog meer op zouden kunnen bezuinigen.
We weten in elk geval dat we de hypotheekrente teruggave, zorgtoeslag, kindertoeslag en kinderopvangtoeslag niet nodig hebben om rond te komen. Het zal zonder al die toeslagen wel krap zijn, maar het is niet nodig. Dat is heel fijn om te weten. We weten daardoor dus ook dat al die toeslagen gebruikt kunnen worden voor uitgaven die we moeten maken voor Pukje of voor sparen.
Dingen die wel echt nog voor verbetering vatbaar zijn is het opruimen en schoonhouden van het huis. Door die vermoeidheid gaat dit minder dan gehoopt, dat wil ik wel verbeteren. Het gaat trouwens wel veel beter dan aan het begin van 2012
Al met al lijkt het er op dat 2012 ons gunstig gestemd was en dat 2013 nog veel beter gaat worden!

Reacties