Met blote voeten schoenen

Wie herinnert zich dat niet? Als kind met blote voeten door het huis rennen en in enthousiasme de straat op om te spelen. Waarschijnlijk werd je teruggeroepen door een van je ouders met de mededeling dat je schoenen aan moet doen.
Als volwassenen ken je het heerlijke gevoel van blote voeten op het strand, het zand kriebelend op je hielen. Of op een zomerse dag in een park, de grassprietjes die tussen je tenen door piepen. Heerlijk!


Ik ben dan ook gezegend met een blinde vader die mij als kind niet terugriep als ik met blote voeten naar buiten ging. Gedurende het opgroeien begon ik wel een beetje een prinses op de erwt te worden. De kleine steentjes op straat begonnen me te irriteren. Het zand op het strand schuurt heerlijk, totdat er schoenen of slippers aan moeten. Dan moet elk zandkorreltje van mijn voet af, ander word ik gek van het vrije gevoel van zand, gecombineerd met het benauwde van schoenen. En als puber zag ik een hoop glas en ander troep op straat liggen waar ik niet in wou staan. Gelukkig had ik mijn ballet schoentjes en slippers. De balletschoentjes voor het blote voeten gevoel met minder risico en de slippers voor het gevoel van de lucht op de blote voet.
In Zwitserland genoot ik in de zomer ook heel erg van het wandelen door de weilanden, op blote voeten. Maar ja, weer die steentjes buiten de weilanden. Later, weer terug in Nederland zag ik overal weer dingen op de grond liggen waar ik niet in zou willen staan. Nu zag ik via een forum schoenen van Soft Star Shoes. Dit zijn zeg maar mijn slippers en mijn balletschoenen in een. Een dun zooltje als bescherming tegen de troep op straat en het vrije gevoel van de slippers. De vraag is alleen past dit binnen mijn voornemens om geen kleding meer te kopen dit jaar? Het is geen ondergoed of sokken. Ook heb ik nog schoenen genoeg. Maar het idee lonkt wel heel erg. Vooral omdat je de kleuren en alles zelf helemaal kan samenstellen. Helaas is de prijs niet zo minimalistisch als de schoen, wat het uitstellen van het nemen van een beslissing wel erg makkelijk maakt.
Het wordt wellicht tijd dat ik eens ga nadenken hoeveel paar schoenen ik nodig heb en met wat voor doel ik ze nodig heb. Net als alles in mijn kleding kast.

Reacties