Consuminderen op de boodschappen

Minder consumeren... Een van mijn grote doelen. Zowel financieel gezien als figuur technisch gezien. Er zijn natuurlijk boeken, artikelen en blogs over vol geschreven, dus doe ik maar aan mee.
Eigenlijk deed ik dit al een soort van. Of beter gezegd, mijn betere ik, mijn wens, doet dit al soort van. Ik ben gestopt met roken, zonder dit voor iets anders te vervangen. Probeer een jaar lang geen kleding te kopen. (Hierin faal ik eigenlijk, maar das een ander verhaal) Probeer alleen maar dingen te kopen die we ook echt nodig hebben, wat ook makkelijker gezegd is dan gedaan. Vind het namelijk heerlijk om leuke dingen te kopen. Kan moeilijk een winkel in lopen zonder iets te kopen. Helaas zijn zowel mijn man als ik zwak met boodschappen doen en trappen we met open ogen in de standaard verkooptruukjes. Zelfs met volle maag en een boodschappen briefje. Hoewel dat steeds beter gaat.
Ik probeer zo vaak mogelijk met de fiets of de wandelwagen ergens naar toe te gaan in plaats van met het openbaar vervoer. Tevens ook heel goed voor de lijn, maar met de komst van mijn kleine dame is fietsen even wat lastiger. Ze kan nog niet in een kinderzitje. Oude spullen die we niet gebruiken heb ik liever het huis uit. Verkopen, weggeven en de kringloop, het kan allemaal! Sinds een maandje geleden zijn we ook begonnen met het kweken van groente en kruiden. Maar, we gaan er een stapje bovenop doen.

Mijn man en ik gaan beide minder werken. De kleine meid hoeft dan maar een dag in de week naar de kinderdagopvang. Maar goed, hierdoor hebben we wel heel wat minder te besteden. We hebben gekeken naar onze uitgaven en vinden dat we zuiniger kunnen leven wat boodschappen betreft. We kopen nogal graag lekkere, dure, maar vooral overbodige dingen. Roomkaas met gember bijvoorbeeld... Het toppunt was een paar jaar geleden. Ik ging de kaasboer 80 euro lichter uit. Wij hebben onszelf een budget gesteld. We hebben ons aangemeld voor een biologisch groente pakket. Dit kunnen we elke donderdag ophalen en zou genoeg moeten zijn om een week van te kunnen eten. Een keer in de maand laten we Albert langskomen met alle basis producten. Denk hierbij aan rijst, pasta, uien, aardappels, schoonmaakmiddelen en verzorgingsproducten. Elke week mogen we dan nog voor €15,00 vlees, melk, eieren, fruit en ander boodschappenspul kopen.
Het is niet veel, maar er hoeft ook niet veel van gekocht te worden. Brood bakken we de helft van de tijd zelf, groente en aardappels of vervangers zijn al in huis. Het gaat puur om vlees, melk, eieren en kleine dingen die vergeten zijn. Moet wel lukken toch?

Als dit allemaal lukt kunnen we per jaar meer dan € 3000 sparen. En dan hebben we het vakantiegeld en hypotheekrente aftrek er niet eens bij opgeteld.

Nu nog maar even nadenken over wat onze spaardoelen gaan worden....

Reacties