Kappertje spelen



Ken je het verhaaltje van Jip en Janneke nog? Jip met de staart? Jip die bang was voor de kapper.  Ik meen me ook een verhaaltje te herinneren over kindjes die zelf elkaars haar geknipt hadden en daarna naar de kapper konden om het te fatsoeneren.

Als klein kind was ik niet bang voor de kapper, maar het resultaat was nooit wat ik wou.  Met als gevolg dat ik de dag nadat ik naar de kapper geweest was er zelf de schaar in zette. Soms zelfs al dezelfde dag. Mijn ouders vonden dat geen geweldig idee. Konden ze eerst geld neerleggen om mij te laten knippen, zette ik er vervolgens zelf de schaar in. Ik geloof dat ik een jaar of 8 was dat mijn ouders zoiets hadden van je bekijkt het maar. Ik kan me herinneren dat ik 10 jaar was en heel graag kort haar wou en dat ik toch echt naar de kapper wou.  Dat mocht, maar ik moest beloven dat ik daarna niet weer zelf zou gaan knippen. Zo gezegd, zo gedaan. De eerst volgende keer daarna woonde ik in Zwitserland dat ik naar de kapper ging. Gevolg door toen ik weer in Nederland woonde. Een aantal jaar geleden heb ik besloten dat ik nu zelf geld verdien en dat ik me af en toe wel mocht verwennen met een kappertje. Maar die kleine meid van een jaar of 8 ad het zo slecht nog niet bekeken. Want eigenlijk is het gevoel dat het toch net niet was wat ik bedoelde nooit weggegaan. Daarom ben ik een tijdje geleden weer begonnen met zelf mij  haar verven. En vandaag de stoute schoenen weer aan getrokken en zelf mijn haar genipt en daarna in de henna gezet.


  Eerst de haartjes wassen, want voor henna heb je schone en droge haartjes nodig. Het aan de lucht laten drogen van de haren is een mooi moment om ze te knippen. Wat toch even anders ging dan gewend. Het spiegelkastje waarvan ik de spiegels zo kon zetten dat ik achter goed kon zien. In dit huis hangt dat kastje boven de wc en hebben we een ronde spiegel boven de wasbak. Het was dus iets meer op gevoel knippen dan ik gewoon was. Mijn man heeft de laatste keuring aan het kapsel mogen doen en volgens hem zag het er netjes uit.

Dan wordt het tijd voor de henna. Tip, zorg dat je papje niet te droog is, maar nog belangrijker; zorg dat je alvast een handdoek om je schouders hebt… Dan hoef je je man niet om hulp te roepen…  En speciaal voor die zelfde man heb ik mijn witte plukje laten zitten en dus niet mee geverfd. Tja, als dat spul er eenmaal in zit is het een kwestie van wachten en wachten en wachten. Een half uur zou al genoeg zijn, maar je kan het ook rustig twee uur laten zitten. Dit keer een andere kleur henna gekocht dan anders.
 
Maar uiteindelijk, als het is uitgespoeld, droog is en nog even gecontroleerd is op uitstekende en ongelijke plukjes, is dit het resultaat:

Helaas niet grijs dekkend en weinig kleur verschil. Dus maar het oude vertrouwde pakje henna gekocht.

Reacties