Laatste avond maal

Ja lieve mensen, Gisteren heb ik mijn laatste avond maal bereid. Nou ja, mijn laatste luxe maal. In het kader van consuminderen ga ik voortaan gezond, maar met een streng en krap budget boodschappen doen. Maar de dag voordat wij deze beslissing genomen hadden besloot ik om een vriendinnetje te helpen.
Zij is nog niet zo lang geleden bevallen van een mooi meisje. Helaas komt mijn vriendinnetje niet goed op krachten wegens ernstig slaapgebrek. Hierdoor komt de borstvoeding ook niet goed op gang. Haar kleine meid blijft dorst hebben en krijgt dus niet genoeg binnen. Maar ja, je melk productie is natuurlijk ook behoorlijk afhankelijk van je gezondheid. Dus, ik zou voor haar gaan koken. Maar wat maak je voor een oververmoeide moeder en haar man? Iets met veel vitamine, krachtvoer! Dus op het menu staat spinazie pasta met 5 soorten kaas en brikozen creme moes. De pasta is al van kein kind af aan een van mijn favorieten.
Zoals je wel zult begrijpen heb ik me dus weer lekker te buiten kunnen doen aan heerlijke kazen. O wat een genot! En ik heb natuurlijk niet alleen voor haar en haar man gekookt, maar ook voor ons gezinnetje. Gelukkig was de spinazie in de aanbieding en heb ik nog behoorlijk wat over. Daarom zit onze portie in de vriezer en eten wij vanavond een lauwwarme aardappel spinazie salade.
Maar hier het recept voor mijn heerlijke spinazie pasta met 5 kazen:
3 grote uien
4 grote tenen knoflook
750 gr spinazie
100 gram parmazaanse kaas
100 gram gras kaas
100 gram mei kaas
150 gram oude goudse kaas
100 gram hûte käze
italiaanse kruiden naar smaak
500 gram pasta. Zelf vind ik vlindertjes of wokkels het lekkerst hier bij. Het oog wil natuurlijk ook wat.

Fruit de fijn gesneden uien, Voeg hier de geperste knoflook aan toe. Voeg de fijn gesneden spinazie toe. Schep af en toe het spinazie vocht af. Voeg kruiden naar smaak toe. Zelf vind ik oregano, basilicum, paprika poeder en thijm er erg lekker door. Laat afkoelen. Voeg de fijn geraspte parmazaan, graskaas en 100 gram van de oude kaas toe en meng goed. Snijd de meikaas in blokjes en meng dit goed door elkaar. Kook de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking, maar ipv met water, met bouilon. Als ze gaar zijn spoel je ze koud af om het garingsproces te stoppen. Meng de pasta en de spinazie troep goed door elkaar. Vet een ovenschaal in en dump je heerlijke mengsel er in. Leeg een bakje hûte käze er over heen, schep voorzichtig een beetje door en dek af met de overgebleven 50 gram oude kaas. Zet de oven aan op 200 graden en dek je ovenschaal af met aluminiumfolie. Na ongeveer 30 minuten haal je het folie er af en laat je de kaas in ongeveer 10 minuten een krokant korstje maken.
Zet eventueel zout en peper op tafel voor de mensen die dat perse willen. En smullen maar!

Het toetje is ook ernstig lekker en simpel.
250 gram tukse abrikozen (gedroogd) koken in ruim water met een beetje honing of suiker naar smaak voor miimaal 30 minuten.
250 ml slagroom met 2 theelepels suiker kloppen tot het tussen stijf en lobbig inzit.
Abrikozen afgieten (het water is afgekoeld een heerlijk drankje met een beetje muntblaadjes er in) en pureren. Spatel de abrikozenpuree voorzichtig door de slagroom en klaar is kees!

Een menu borde vol met eiwitten, ijzer en goede vetten. Nu maar hopen dat ze het net zo lekker vind als dat ik het vind en natuurlijk dat het haar een beetje mag helpen met aansterken.

Ik ga van de week in elk geval intens genieten van mijn luxe krachtvoer.... Voorlopig voor het laatst, want de kazen die ik zo graag koop vallen niet meer in mijn budget.

Reacties