Hoe gaat het?


“Hoe gaat het?” Hoe vaak heb je deze vraag wel niet gehoord of gesteld? Hoe vaak heb je hem beantwoord, of beantwoord gehoord met “Slecht!”? Is dit wel een antwoord wat je wil horen? Vraag je verder uit oprechte interesse? Negeer je het antwoord? Of, wat ook nog kan, vraag je verder uit een moreel plicht gevoel?
Waarom stellen we deze vraag eigenlijk als we eigenlijk niet oprecht geïnteresseerd zijn in het antwoord? Hoe is dit gebruik ontstaan?
 
De Engelse doen het wat dat betreft dan weer anders. Daar vragen ze gewoon ‘How do you do?” Om precies dezelfde vraag terug te krijgen.

Ik had het hier van de week met een vriendinnetje over. Zij zit op dit moment een beetje met zichzelf in de knoop en daar werkt ze heel hard aan. En met succes kan ik zeggen. Tijdens het gesprek over ‘hoe gaat het?’ wist ze me te vertellen dat zij dit vraag eigenlijk niet stelt, omdat ze het helemaal niet wil vragen. Als mensen het willen vertellen is dat aan hen zelf, daar moet je niet naar vragen. Volgens haar dan. En het interesseert haar niet wat anderen er van vinden dat ze die vraag niet stelt. Een dikke vette win punt voor haar, want totaal onbewust interesseerde het haar niet hoe anderen over haar denken in een bepaalde situatie.
Maar ja, toch is het zinnetje een gebruik en denken wij dat vele hem stellen puur vanwege het gebruik en om niet ombeleefd of ongeïnteresseerd over te komen. Ook al zijn we totaal niet geïnteresseerd in de waarheid. Eigenlijk dus ook een beetje om je desinteresse te verbergen.

We kwamen dan ook tot de conclusie dat we wel degelijk af en toe oprecht geïnteresseerd zijn in hoe het echt met iemand gaat. Om daar achter te komen stellen we andere vragen dan ‘Hoe gaat het?’. Eerder vragen als; ‘Gaat alles wel goed?’ of ‘Hoe gaat het nu met die en die situatie?’
Wat een onzin eigenlijk, dat je moet gaan doorvragen of je vraag anders moet stellen omdat er een gebruik achter zit.

 

Ik vraag me af hoe vaak ik deze vraag gesteld krijg en hoe vaak ik hem stel. En hoe vaak die vraag dan oprecht geïnteresseerd is. Misschien ga ik wel turven….

Reacties