Consu wattes?

Schreef ik een tijd geleden niet dat wij zuinig gingen leven en consuminderen? Achter welke steen mag ik me verstoppen?

Die ideeën en plannen van mij zijn heel mooi, de uitvoering, das dan weer een heel ander verhaal. Eigenlijk eentje om me voor te schamen.
We zijn flink op ons spaargeld ingeteerd. Deels door geplande uitgaven, deels door jaarlijkse rekeningen waarvoor we sparen en deels door het verlies van de helft van mijn baan. In plaats van de 24 uur die ik eerst werkte, werk ik er nu nog 12. En door fouten gemaakt door het uwv, moet ik nog aardig wat geld van ze krijgen.

Maar goed, onze keuken is wel echt aan vervanging toe. Dus we moeten nu echt even serieus gaan consuminderen. En niet alleen op de boodschappen.

En ergens zijn we wel goed bezig. Zo hebben we een deel van de box omtovert tot traphekje en komen er nog twee bij. Totale kosten daarvoor: €10,- materiaal en twee middagen werk. De traphekjes uit de winkel zijn duurder tweedehands vaak ook. Dus dat is een uiterst goede deal.
Veel kinderkleertjes krijgen we en ik ben bezig met het verbeteren van mijn naai skills. Het idee is dat ik kleding ga recyclen. Oude kleding van ons, omtoveren tot leuke kleding voor de kleine dame.
Knuffeltjes probeer ik zelf te haken. En dat gaat steeds beter.
We hebben nodig/willen graag erbij, een draagdoek. Nu kan ik er natuurlijk gewoon een kopen en dan hopen dat hij aan alle wensen voldoet, maar ik kan ook verschillende doeken uitproberen door ze een tijdje te lenen. Op die manier heb ik een top drie kwa draagkracht: 3: storchenwiege leo bordeau 2: ellevill 1: vatanai.
Helaas is mijn volgorde van wat ik mooi vind precies andersom. Dus ik probeer er nog wat uit, in de hoop mijn perfecte doek tegen te komen. Maar voordat ik dus op kopen over ga, doe ik eerst gedegen onderzoek.

Maar ja, door dat mijn gezondheid helaas wat te wensen over laat, na een dag werken ben ik op, wordt er wat vaker snel wat lekkers gehaald. Ik heb dan vaak de energie niet meer om nog te koken. Dat moet veranderen.
Onze plannen zijn nu als volg: €50,- boodschappen per week. Kattenvoer en grid uitgezonderd, want dat bestellen we per zakken van 10kg.
Van dat geld zullen we alle etenswaren en verzorgingsproducten moeten kopen. Hier zullen we even streng in moeten zijn.
We zullen weer een week menu gaan opstellen. En zullen we het menu zo maken dat we op mijn werkdagen restjes kunnen eten, of dat ik het de dag van te voren al klaar kan maken, zodat we niet in de verleiding komen om extra eten bij te kopen.
Overige uitgaven gaan in overleg en alleen als ze echt nodig zijn.
Ik ben benieuwd of we dit vol houden tot het einde van het jaar.

O ja, ik ben dus ook op zoek naar aanvullend werk, of gewoon een compleet nieuwe baan. Mocht je iets weten waarvan je denkt dat dat bij mij past? Laat het me dan aub weten!

Reacties