Bloemkool, maar dan anders

Zoals sommige weten probeer ik met een strak budget boodschappen te doen. Op die manier kunnen we meer sparen voor leuke dingen. Dingen als een leuke vakantie, een nieuwe keuken, veeeel knutselspullen of mooie draagdoeken.
Maar ja, winkelen met een strak budget betekend soms een zak aardappels van 2,5 kilo in plaats van die van 5 kilo. Niet erg, want er is ook nog rijst, noedels, spul om pasta of brood mee te maken in huis. Dus verhongeren zullen we niet. Maar ja, als je twee grote kroppen andijvie hebt en 2,5 kilo aardappels. Dan kan je twee keer stamppot maken en zijn er niet genoeg aardappels over om de traditionele bloemkool met sausje en aardappels te maken en lekker te prakken... Tijd om iets anders te verzinnen. Een Indiaas tintje er aan leek me wel wat. Voor iemand met een goed uitgeruste kruiden en specerijen kast een prima budget maaltijd.

De ingrediƫnten voor twee personen:
Halve Bloemkool in kleine roosjes;
Een eetlepel arachide olie
Een eetlepel curry garam masala;
Kwart theelepel koriander, had geen verse in huis, dus dit keer het poedertje gebruikt;
Kwart theelepel gember, ook dit had ik niet vers in huis;
Gedroogde flokken chillipeper naar smaak
Twee uien;
Twee grote tenen knoflook;
Bouillonblokje;
Een flinke scheut room.

En zo maak je het;
Snij de uien en knoflook fijn. Verwarm de olie op een hoog vuur. Voeg hier alle specerijen aan toe en bak dit even mee. Zo komen de smaken goed vrij. Voeg de uien en de knoflook toe en bak deze glazig.
Voeg de bloemkool toe, een flink glas water en het bouillonblokje. Stoof in 10 minuten de bloemkool gaar. Zorg dat het water verdampt, maar dat de boel niet droog komt te staan. Vlak voor het serveren roer je er een flinke scheut room doorheen en klaar is je groente. Wij aten er eiernoedels bij. Heerlijk!

De droge specerijen vervangen voor verse is natuurlijk lekker, maar dan weet ik de verhoudingen niet. En ik denk dat gewone room vervangen voor kokosroom velen malen lekkerder is.
En voor wie van fruit door het avond eten houdt, volgens mij zijn stukjes mango er door echt heerlijk. Alleen bedacht ik me dat pas tijdens het schrijven van deze blog... Dus zal de mango straks als snack gegeten worden.

Jongens, smakelijk eten!

Reacties