Suikervrij?

Van alle kanten wordt er aangeraden om suikervrij of suikerarm te eten. En zeker om onze kinderen zo laat mogelijk te laten wennen aan suiker. van Huisarts tot tandarts en diƫtist wordt dit aangeraden.

Wij doen hier aan mee. Wij willen onze dame in elk geval voor het eerste levensjaar geen suiker geven en het liefst de eerste twee jaar helemaal niet. Zelf proberen we ook bewust om te gaan met onze suiker inname. Hoewel ik daar een paar dagen per maand grandioos in faal. We kopen biologische groenten en fruit. Het liefst biodynamisch. Gebruiken geen pakjes en zakjes waar allemaal stofjes toegevoegd zijn die wij liever niet eten.

Maar wat doe je in de volgende situaties:
Een vriendin berichte over het beleid van een indoor speelpaleis (Waar iemand heel leuk krijspaleis tegen zei). Ze had zelf allemaal gezond eten en drinken meegenomen, maar kreeg van het personeel daar op haar kop dat het niet de bedoeling was om eigen consumpties te nuttigen. De consumpties die daar verkrijgbaar waren waren nou niet bepaald van de gezonde voedselgroep. Denk eerder aan chocomel en chips.

Of deze: Onze kleine dame is ziek. Heeft ook erg last van haar keel door het vele hoesten. Dus mijn man er op uitgestuurd om hoestsiroop te halen bij de apotheek. hij komt terug met suikerhoudende hoestdrank voor kindjes tot 3 jaar. Volgens de apotheek was er geen suikervrije hoestdrank voor baby's. Ik neem aan dat ze bedoelde dat zij het op dit moment niet in huis hadden, want het bestaat wel degelijk. Daarbij weet ik dat ze normaal gesproken een hoestdrank verkopen die voor baby's is en suikervrij is. Heeft zij niet de juiste informatie of was zij gewoon lui en vond het onzin om op zoek te gaan naar een alternatief? Want zelfs bij de gewone drogist is het te krijgen. Mijn man is helaas niet zo van het door vragen.

Ik weet niet hoe er gereageerd is op het eerste verhaal en of er verder nog iets mee gedaan wordt. Zelf zou ik een boze brief/mail sturen. Ouders moeten de vrijheid krijgen om hun kind vol te stoppen met ongezonde voeding, die keuze moet niet opgelegd worden.

Deze mening deel ik ook als het om medicatie gaat. Of het nou zelfmedicatie is of door het ziekenhuis voorgeschreven is. Er moet een mogelijkheid zijn om dit suiker vrij te doen.
Ik ben zelf dus naar de apotheek terug gegaan met de bon. Ik wil deze drank niet als er andere alternatieven zijn die ik in onze stad gewoon kan kopen.
Bij de apotheek aangegeven dat mijn man om suikervrije hoestsiroop had gevraagd voor een kindje van 10 maanden, maar dat hij begrepen dat het niet bestond. Het bestaat niet van het merk waarmee mijn man thuis was gekomen. Maar van de homeopathische merken wel. Helaas waren die op dit moment uit verkocht.
Als mijn man dat had geweten had hij ergens anders de siroop gehaald.

Maar hoe krom is het eigenlijk dat er van (zelf)medicatie voor baby's er vaak een bestaat met suiker en as je zonder wil, je er specifiek om moet vragen? Dat je op een plek speciaal voor kinderen geen gezond eten of snack kunt krijgen? Terwijl er vanuit de overheid allemaal initiatieven ondersteund worden om te zorgen dat vooral de jeugd minder suiker tot zich neemt?

Reacties

Brigitte zei…
Kleine nuance: elk kindje had tijdens het spelen een boterham en een stuk fruit mee :) Niet dat ik een uitgebreide lunch zat te houden daar. Soms nemen we en klein bakje mee wet wat nootjes en gedroogde puimen oid. Ik kies er altijd voor zelf wat te drinken daar te kopen en dan dus zelf eten mee te nemen. De keer dat ik werd aangesproken gaf hij aan dat hij niets moest weten van zelf iets gezonds aanschaffen omdat het niet verkoopt. We hebben toen voorgesteld bordgeld te betalen. Daar ook geen positieve reactie op gehad. Afgelopen weet toch weer gegaan omdat het een fijne speelplek is voor J en heb toen ook weer een boterham meegenomen. Hij heeft er toen niets van gezegd.
Wientje zei…
Dank je voor je aanvulling op de daadwerkelijke situatie!

Helaas staat je voorbeeld niet op zich zelf. Een indoorspeelpaleis dat ik ken in het zuiden van het land geeft echt commentaar als je iets anders nuttigt dan wat daar te verkrijgen is. Als jij het niet eens bent met wat ze daar verkopen, dan kan je er dus niets nuttigen. Je wordt letterlijk de deur gewezen. En de laatste keer dat ik daar was, kon je er dus alleen dingen krijgen bij de snackbar die er zat. Waar de salades (aardappel en rundvlees slaatjes) bijna altijd uitverkocht waren. Ik heb ze er nog nooit fruit zien verkopen.

Eigenlijk zouden ze wat mij betreft oo dit soort plekken uitgebreide keuze in brood, fruit, salades en hartig beleg moeten hebben. Niet de over uitgbreide keuze aan vette en zoete bek zoals op veel plekken het geval is.