365 dagen declutter project.

Voor wie het nog kan herinneren, vorig jaar deed ik mee met het 'kastje per dag' project. Dit hield in dat ik elke dag een kastje opruimde. Nu gaf ik mezelf wat speling door minimaal een kastje per week te doen.
Dit heb ik aardig vol gehouden en dit heeft er voor gezorgd dat de opberg ruimte in huis optimaal benut werd. Misschien iets te optimaal, want er staat veel in huis wat niet of amper gebruikt wordt en waarvan we het echt niet missen als het er niet meer is. Tijd om weg te doen dus!
Dit jaar doe ik daarom mee met het 365 dagen declutter project. Het heeft ergens iets weg van het kastje per dag, maar dan net wat uitgebreider. Het is de bedoeling dat je elke dag iets weg doet. Ook met dit project verwacht ik dat ik het niet letterlijk elke dag zal doen, maar het zal een goede stok achter de deur zijn.
Een van de vragen die zullen opkomen is vermoedelijk "wat doe je dan allemaal weg?" Nou, we hebben bijvoorbeeld tv abonnement opgezegd en kijken nu series via de computer. Dan heb je echt geen tv scherm en computerscherm voor nodig. Dus hebben we de tv op de computer aangesloten en het andere scherm aan de persoon terug gegeven waar we hem ooit van kregen. Boxen waren ineens ook niet meer nodig en de KPN is langs geweest om hun digitale tv receiver op te halen. Voedingsbh's die nog hardstikke goed zijn, maar gewoon niet lekker zaten heb ik verkocht. Net als allemaal oude knippies waar geen patronen in stonden die ik leuk vind. Ook zwierven er in huis nog al wat oude mobieltjes en opladers, ook deze zijn de deur uit. Er wat dacht je van oude brillen en zonnebrillen die niet meer gebruikt worden. Of het hebben van twee wekkers, terwijl op dit moment mijn dochter mijn wekker is. En als ik een keer optijd op moet staan, dan gebruik ik mijn telefoon. Dus de oudste wekker die al half kapot was; hup, weg er mee!
Vandaag heb ik alle babykleding in de kledingkast uitgezocht. Er ligt nu geen kleding meer die onze dame niet meer past. Nu moet ik alleen nog de doos met te kleine kleding uitzoeken op bewaren, doorgeven of verkopen. Maar de eerste stap is gezet.
Helaas is het niet altijd zo gemakkelijk. In veel spullen zie ik namelijk wel weer een of ander leuk knutsel project. Maar inmiddels zijn er spullen in huis voor zoveel projecten, dat ik volgens mij twee maanden lang fulltime zou moeten werken aan mijn knutsel projecten om ze allemaal af te krijgen. *Oeps!* 
Ik weet nog niet zo goed hoe ik die spullen allemaal ga wegwerken, maar ik ga er geen knutsel materiaal meer bijnemen tenzij het direct gebruikt wordt.
Ook niet ik nog nadenken over wat te doen bij het binnenhalen van spullen. 1 er in, 2 er uit? En, als het bijvoorbeeld 1 glas is, moeten er dan 2 glazen weg? Of vervang je een glas en doe je nog iets anders weg? Het mag duidelijk zijn, ik heb de spelregels voor mezelf nog niet helemaal duidelijk.

Ik ben heel benieuwd hoe het er over een jaar bij staat. Is dan alle overbodige troep uit ons huis? Ergens hoor ik een stemmetje dat mij verteld dat die ruimte die ik ga winnen, wek weer door iets anders ingepikt gaat worden. We gaan het zien!
We hebben nog 335 dagen te gaan om spullen weg te doen.

Reacties