Babyuitzetlijsten

Van de week toen ik een leuk rompertje zocht voor mijn dame stond er in het zelfde gangpad een jong stel. Zij met een dikke buik en hij met een baby uitzetlijst. Ze hadden nog 6 broekjes in maat x en 6 in maat y nodig. Waarom 6? En waarom persé broekjes.
Met mijn dame in de draagdoek op mijn buik voelde ik mij brutaal genoeg om ze ongevraagd advies te geven. Gevraagd of het hun eerste kindje is en ze daarmee gefeliciteerd. Dat het echt een zoektocht kan zijn naar wat fijne spulletjes zijn voor je kindje. En dat mijn ervaring was dat losse broekjes en truitjes niet heel handig waren. Dat ik jumpsuitjes, kruippakjes of boxpakjes veel fijner vond. Het is allemaal het zelfde. Als ze heel klein zijn met voetjes. Of maillotjes met jurkjes of shirtjes. Sokken krijgen ze toch wel uit. En dat ik achteraf gezien graag een setje kleding in prematuur maat had willen hebben. Onze dame zwom namelijk in maat 44 de eerste twee weken. Week drie ging ineens heel hard en toen kon ze eindelijk maar 50 aan. Want ja, ook wij hebben op internet de gangbare sites afgezocht naar bsbyuitzetlijsten. Nergens heb ik zien staan dat maat 44 handig is om te hebben. Gelukkig heeft mijn schoonmoeder meteen twee setjes gekocht die wel paste. Maar ja, niet verwacht het nodig te hebben. Want ookal werd ik een maand eerder ingeleid, ons kindje zou een normaal gewicht hebben. En dat was ook zo, en toch paste maat 50 niet. Zij stelde deze info erg op prijs. Het bleek dat zij de eerste in hun vriendenkring zijn die een kindje mogen krijgen. Geen ervaringsdeskundige in hun omgeving waar ze op terug kunnen vallen.

Een paar dagen na het geven van dit ongevraagde advies kwam ik er achter dat een oud studiegenootje van me in verwachting is. Dankzij mijn blogs is ze geïnteresseerd in het dragen geworden en ik heb haar dan ook een van mijn doeken te leen aangeboden. Kan ze uitproberen of het iets voor haar is of niet.
Maar het zette mij heel erg aan het denken over al die babyuitzetlijsten. Als ik terugkijk dan hadden wij er weinig aan. Veel lijsten spreken namelijk van commodes, speciale luieremmers die de geur 'opsluiten', wiegjes en ledikantjes. Kinderwagens en autostoeltjes. Luiertassen waar meer in past dan mijn weekendtas. Flesjes, speentjes, poedertorens en flessenwarmers.
Kleertjes in bepaalde maten. Maar je wil leuke, en als je net als ons het geslacht niet van te voren wil weten, kom je alleen maar op saaie kleuren als wit en grijs uit.
Verzorgingsproducten voor je baby als talkpoeder, bodylotion, olie, zeep, haarlotion, sudocreme, wegwerpluiers met urine strips en billendoekjes. Niemand vertelde mij dat billendoekjes en snoetenpoetsers stinken. Ja, zwitsal ruikt heerlijk, maar het tere huidje van mijn baby's billetjes waren er niet blij mee. En dan heb ik het nog niet over het feit dat je handen een half uur later nog naar billendoekjes ruiken. Niet handig als je eet. En dan heb ik het al helemaal niet over het feit dat je de billendoekjes dan niet alleen ruikt, maar ook kunt proeven.
Ik ben maar een lijst tegen gekomen die het had over een cosleeper.
En dan hoor je over de blije doos en varianten van andere merken. Dus dan schrijf je je daar voor in. Het enige nuttige van die dozen vond ik de sudocreme en de babytandpasta. Die ik nu, bijna een jaar nadat ik bevallen ben, nog steeds niet heb hieven kopen. En ach, de tijdschriften die je erbij krijgt zijn prima lectuur om in bad te lezen. Als het nat wordt mis je er toch niets aan.
Dus hier mijn ideale uitzetlijst, voor de borstvoedende vrouw, ouders die samenslapen, wasbaar luieren en dragen.

Voeding:
Goed passende voedingsbh's. Eventueel ook zonder beugel voor in de nacht tijdens stuwing.
Zoogcompressen. (Een stuk of 6 setjes wasbaar leek hier genoeg)
Spullen die indien nodig snel geregeld kunnen worden:
Kolf
Bewaarbakjes voor afgekolfte melk
Tepel hoedjes
Spuitjes voor fingerfeeding.
Flesjes die de kans op tepel-speen-verwarring verminderen. (denk aan breastflow af aan de calma speen van medela)
Het telefoonnummer van een goede lactatiekundige.

Kleding:
Investeer in wolzijde kleding. Hierin kunnen kleintjes hun temperatuur beter stabiel houden. Het is echter wel prijzig. Daarom vind ik broekjes van cosilana waarvan je de broekspijp kunt omslaan (zie link) heel fijn. Als je ze iets te groot koopt kunnen ze eerst als maillot aan en later als broek. Maat 68/74 gaat hier al een half jaar mee en is nog steeds niet te klein.
Wanneer je het geslacht niet weet kan je altijd de kleding in leuke kleuren verven met textielverf.
7 rompers, 7 setjes bovenkleding in de maten 50 en 56. Voor het geval je kindje klein is 2 setjes in maat 44. Mocht dat niet voldoende zijn, het is zo bijgekocht.
Bovenkleding: maillot met jurkje of lang shirt werkt prima, net als jumpsuitjes.
Sokjes en sockons.

Slapen:
Cosleeper (kan je ook maken van een wieg of ledikant)
2 Slaapzakjes.
2 wolken dekentjes.
2 kruiken en kruikzakken. (vond ik niet nodig, maar de kraam stelde dit verplicht. Soms wil je niet in discussie)
Draagdoek voor slaapjes overdag.

Verzorging:
Paracetamol zetpillen voor het geval dat.
Billendoekjes (een stuk of 30 wasbaar is voldoende bij om de dag wassen) het merk naty zijn geurloos en heeft weinig troep er in zitten.
Luiers (informeer bij een luierconsulent wat in jullie situatie het beste aantal is. Hangt af van het soort luiersysteem, materiaal, droogmogenlijkheden en droogtijden. Wij hebben Een 2 delig systeem (flipsysteem) 9 overbroekjes en iets van 60 luiers. Microvezel gebruiken wij het meest. Een stuk of 30 zou bij om de dag wassen ruim voldoende moeten zijn.)
Billencreme, sudocreme werkt prima, zelf geef ik de voorkeur aan een merk met minder troep. Bijvoorbeeld weleda.
Babyolie. Ook hier geef ik de voorkeur aan een natuurlijker merk. (om bij droogte het huidje soepel te houden.)

Vervoer:
In een auto is een maxicosie of soortgelijk verplicht. Ben je auto of rijbewijsloos, leen er dan een.
Draagdoek of ergonomische drager (ik raad er minimaal 2 aan. Als de doek vies is en in de was zit, wil je wellicht ook kunnen dragen)
Kinderwagen. Niet iedereen vind dragen prettig, als je van plan bent te dragen zou je een kinderwagen kunnen lenen. Mocht het dragen niet bevallen, dan heb je in elk geval een kinderwagen.

Overig:
Flanellen luiers en hydrofielluiers. Je kunt ze ook echt als luier gebruiken, maar ze zijn voor vanalles handig. Als zachte handdoek. Onder het hoofdje in bed zodat je bij spugen niet meteen het hele bed hoeft te verschonen. Als wikkeldoek, als spuuglap. Onder je borst als knoeilap voor de slordige drinker. Ze schijnen ook fijn te zijn om bij het schoonmaken te gebruiken. En in het begin als je nog niet heel behendig bent met verschonen en je kindje nog geregeld tijdens het verschonen poept of plast, is zo'n lap stof onder de kont geen overbodige luxe.

Meer heb je niet perse nodig.
Handig:
Je kindje kan mee onder de douche of in bad met een van de ouders. Mocht je dat niet prettig vinden, een babybadje of een grote tijl om te wassen. Standaard is vaak niet nodig. De tafel of het aanrecht hebben meestal de goede hoogte.
Schapenvacht. Hier kan je kindje heerlijk op spelen of slapen zonder dat de ondergrond koud aanvoelt.
Box, ik vind het niet nodig, wij hebben hem de eerste drie maanden als slaapplek beneden gebruikt.
En heb je echt een kledingkast nodig voor je kleine? Past het niet gewoon in een van de kasten in huis? En de billetjes schoonmaken, moet dat perse op een commode? Volgens mij werkt een tafel, bed of bank prima!

Als ze wat ouder zijn kan speelgoed leuk zijn, maar kijk daarbij naar de behoefte van je kind. Een pollepel en een pan zijn vaak net zo leuk...

Wat missen jullie op deze lijst?

Reacties