Natuurlijk ouders natuurlijk beurs.

Wie bekend is met natuurlijk ouderschap kent misschien ook wel de ouders natuurlijk beurs. Voor mij de plek om mensen te ontmoeten met vergelijkbare opvoed ideeën; lezingen en workshops bijwonen over interessante onderwerpen en vergeet vooral het winkelen niet. Er staan een hoop kraampjes met biologisch en ecologische spullen. Speelgoed waarbijde fantasy volop getriggert wordt en vergeet vooral niet de mooi draagdoeken en dragers die er te koop en te proberen zijn.
Allemaal dingen die in een dag allemaal bij elkaar zijn, in plaats van op verschillende plekken via het internet te vinden en te regelen zijn.
Een wereld waar mijn man niet middenin zit. Hij heeft vergelijkbare ideeën wat opvoeden betreft, wat scholing iets minder, maar ik ben toch de hoofdopvoeder. En ik neem mijn taak als opvoeder erg serieus en probeer mijn gevoel te volgen. Daar waar twijfel is, vraag ik mijn man, vrienden en internetconnecties om hun visies. Het gaat ergens heel natuurlijk, maar ook heel bewust. En dat natuurlijke, het volgen van je eigen gevoel voor wat goed is en wat niet, daar gaat het mij om.

Ik gebruik bijvoorbeeld wasbare luiers, omdat ik dat beter vind voelen. Het is beter voor het milieu, beter voor de portemonnee en beter voor haar huidje. Zelf ben ik ook overgestapt op de wasbare intiem producten. De reguliere wegwerp producten bezorgde mij irritatie, zowel van de huid als voor mijn gevoel. En waarom zou ik het beste van het beste willen voor mijn kindje, maar voor mezelf met minder genoegen nemen?
Ik heb het idee, en ik hoop dat dit niet waar is, dat het bij veel mensen andersom gaat. Ze willen bet beste voor zichzelf, maar nemen voor hun kleintjes met minder genoegen. Hoe vaak zie je wel niet dat de ouders in dure merkkleding lopen, of een dure auto rijden, terwijl hun kindjes in goedkope derde hands kleding lopen. Op zich niets mis mee. Wij hebben ook kleding van de doorgeef. Maar als je voor je zelf bij een slager met keurmerk een biefstukje haalt voor je avondeten maar voor je kindje genoegen neemt met de goedkoopste potjes babyvoeding, die je ook nog eens in de uitverkoop gekocht hebt, want de dure biologische merken gaan je te ver, dan snap ik je niet. Ik vind het een beetje de omgekeerde wereld.
Of wat dacht je van getroost willen worden als je verdrietig bent, maar je kindje mag best een half uur huilen om in slaap te vallen. Ach, wie ben ik om daarover te oordelen? Ik ga er van uit dat die ouders uit liefde handelen en niet beter weten

Dit weekend was ik omgeven met veel mensen die in grote lijnen het zelfde over opvoeding denken. En open staan voor nieuwe inzichten. Heerlijk! Geen kleine momenten waarbij ik dacht, jammer dat deze ouder niet beter weet. Sterker nog, ik durfde een andere mama aan te spreken die aan het hannessen was met haar net nieuw gekochte draagdoek. En ik heb haar goed kunnen helpen. Iets wat ik normaal niet zou durven.

Ik heb een heerlijk weekend gehad.

En hier nog even trots mijn buit laten zien:

Reacties

Wat een leuke spullen allemaal! En dat bedje slaapt vast heerlijk.
Wientje zei…
Ja, we moeten nog een standaard maken zodat het bedje nu als buiten bedje en speelatribuut te gebruiken is. Wie weet wordt het ooit nog gebruikt voor een babytje. Maar voor het geld, dat ook nog eens naar een goed doel gaat, konden we het niet laten staan