Todo list

Toen ik stopte met roken was mijn todo list mijn houvast. Als ik een moeilijk moment had, pakte ik
mijn lijstje en deed ik er iets van. Mijn lijst was best lang. We waren net verhuisd en er moest nog een hoop geklust worden. Ook kwam ik er na twee weken achter zwanger te zijn, en dat zorgde er bij mij voor dat ik het huis nog beter op orde wou hebben, dus groeide de lijst gestaagd verder.

Gaande weg had ik de lijst niet meer nodig om me van het roken te houden. Het huis had geen grote mankementen meer en veel klusjes kon ik met mijn dikke buik niet meer. Waar de lijst naar toe verdween, ik weet het niet meer, maar vindbaar is hij niet.

En toen was daar een kind! Wat weer opnieuw voor een todo lijstje zorgde, voornamelijk eentje voor mijn man. Elke dag was er wel iets wat we nodig bleken te hebben, of waar ze ineens bij kon, wat niet de bedoeling was. Al die dingen kwamen weer op lijstjes te staan en hadden prioriteit. Want zeg nou zelf, een 9 maander die de trap op klimt, daar wordt je snel oud en grijs van. Dus dat traphekje was er snel.

Maar al die andere dingen die ooit op dat eerste lijstje stonden en dingen die niet met de veiligheid van ons kind te maken hebben, die schieten er nog steeds bij in. En ik schrijf ze niet meer op, waardoor in een verloren moment we ook niet meer weten wat er allemaal nog moet.
Zo zijn we bezig met de voortuin. Maar als het stortregent, of 30 graden is, dan is een hekje verplaatsen nou niet iets wat je graag doet. En ook niet iets wat ik mijn vent graag laat doen. Maar genoeg dingen die op dat moment wel in huis gedaan hadden kunnen worden. Als we ons lijstje hadden, zouden we er zo iets van uit kunnen zoeken en niet een dag verspilt hebben. Maar dat lijstje moet er dan dus wel gaan komen.

Helaas blijft de inspiratie over wat er allemaal op dat lijstje moet komen uit. Verrassend genoeg. Want ik durf te wedden dat als ik een rondje door huis loop, ik zo tegen een aantal dingen aanloop die vervangen, schoongemaakt, geverfd, aangeschroefd, weet ik wat moet. Daarom zal er de aankomende weken een nieuwe lijst gemaakt gaan worden. En vanaf 1 augustus ga ik weer proberen om minstens elke dag 1 taak daar van te doen.

Wat staat er allemaal op jullie todo lijstjes?

Reacties