Regenboog

Er was eens een klein meisje dat zich graag wou verkleden. Op de vraag :"Als wat?" antwoordde zij: "Als een regenboog."

Er werd dus een regenboogjurk gemaakt. Of, volgens haar opa een Greenpeace jurk. Of, zoals de baard in huis verkondigde, een jurk van de homovlag. Hoe wij het ook noemen maakt niet uit. Toen de jarige job hem uitpakte en zag wat het was riep ze heel blij: "Een verjaardagsjurk!" en daar ging het om. Dat zij blij er blij mee was. Helaas moet ik er nog een kleine aanpassing aan maken zodat hij helemaal geweldig is. De jarige job bleek een te groot hoofd te hebben, of ik had de opening te klein gemaakt. Maar goed, die kleuter was blij en onder de indruk en vond het prachtig.

En dan ga ik me nu een beetje op glad ijs begeven.... Het ging dus om een kind. En als ik mij niet vergis, is het sinterklaasfeest een kinderfeest. Het maakt mij niet uit welke kleur de pieten hebben. Al hebben ze de kleuren van de regenboog. Vindt jij dat zwarte piet moet blijven? Prima, jouw mening! Vindt je dat hij vervangen moet worden voor wat voor piet dan ook? Ook goed. Wat mij alleen stoort is dat het een kinderfeest is, waar ineens allemaal volwassenen moeilijk over doen. En of het feest nou discriminerende elementen bevat of niet, er zijn weinig kleine kinderen die zich dat realiseren als ze Sint en Piet zien. Die vinden het gewoon spannend, een beetje eng soms en meestal gewoon leuk.
Ik snap dat als jij je gediscrimineerd voelt door het fenomeen zwarte piet, je daar actie in wil ondernemen. Ik snap dat anderen graag het feest gewoon willen behouden zoals het is.
Wat je mening ook is, je mag hem best laten horen, maar kunnen we de kinderen gewoon even laten genieten van het kinderfeest? Demonstreren kan op de aangewezen plekken. Hou je daar dan ook aan. En de discussie? Kunnen de voor en tegenstanders van zwarte Piet dat als je blieft doen tijdens kinderbedtijd en bij voorkeur als de beste vent met zijn hulpjes niet in het land zijn?

Alvast bedankt namens de kinderen.

En dan ga ik nu weer verder met de regenboogjurk.

Trouwens, als we dan toch meningen over de pieten hebben. Ik vind hun kleding wel erg ouderwets en niet meer van deze tijd. Ik heb nog wel een leuk patroontje in regenboogkleuren; hoeven we in elk geval niet te discussiƫren over de kleuren van de kleding.....

Reacties