Goede voornemens voor 2015

Zo, het is weer het begin van het jaar. Tijd voor veranderingen, tijd voor goede voornemens. En ja, ook ik zal daar braaf wat over schrijven. Als stok achter de deur. En nee, mijn lijstje zal niet heel verrassend zijn en deels gewoon hetzelfde als voorgaande jaren. Wat er anders is? Ik pak het dit jaar anders aan. Elke eerste van de maand zal ik hier de balans op maken.

Wat mijn goede voornemens zijn?

Afvallen. Het is een terugkomend iets. Al heel wat jaartjes. En afgelopen jaar was ik goed van start gegaan. Helaas is er uiteindelijk door ziekte, anders moeten eten door ziekte en medicatie geen kilo minder, maar een aantal kilo erbij. Gelukkig is mijn gewicht inmiddels stabiel en is de eerste kilo er af. Mijn doel voor de eerste 6 maanden van dit jaar is om elke maand minimaal 2 kilo af te vallen.
Op de foto's is te zien hoe ik er op 1 januari uit zag. Hetzelfde als toen ik 20 weken zwanger was. Alleen ben ik dus niet zwanger.
Mijn energie wordt steeds beter en ik kan steeds meer hebben. Die 2 kilo per maand hoop ik te bereiken door 6 sport momenten in de week te hebben.  Waarvan er 2 dagen in de week gesport wordt onder begeleiding bij de fysio en 4 avonden in de week een half uurtje sporten. Dit kan hardlopen zijn, 30 day shred of vergelijkbaar, fietsen of zwemmen.
Ook zal ik zorgen dat ik gedurende de dag voldoende drink. Net als zorgen dat ik genoeg eiwitten eet.Dat zorgt er bij mij voor dat ik minder snacktrek heb.
Ook zal ik proberen nog minder suiker te eten en vooral ook kleinere porties te eten.
Op deze manier moet het vast wel goed vol te houden zijn. Het zijn namelijk geen grote aanpassingen op mijn huidige leven. Ik moet er alleen voor waken dat ik verslons. Want hoe klein de aanpassingen eigenlijk ook zijn, ik moet ze wel blijven volhouden wil het succes hebben.

Niets kopen. Tja, echt niets wordt het natuurlijk niet. Ik heb nu namelijk al een lijstje met dingen die ik wil kopen die er al maanden op staan. Het idee is dat ik geen onnodige dingen koop. Als ik bedenk dat er iets gekocht moet worden, komt het op een lijstje. Dit lijstje bekijk ik eens in de zoveel tijd. Sommige dingen zal ik toch niet perse nodig hebben en komen er dan niet. Wat wel nog gewenst is, proberen we eerst zelf te maken of tweedehands te bemachtigen.
Het gaat in dit geval niet om etenswaar. Het gaat voornamelijk om dingen als een trechter, nog meer knutselspul. Eerst dus alle voorraden in huis opmaken en dus alleen kopen dat wat echt nodig is. De motivatie hiervoor is dat we eigenlijk genoeg in huis hebben. We hebben heel veel leuke stoffen en oude kleding die niet gedragen word. Daar kan ik prima nieuwe kleding of cadeautjes van maken. Zo worden de spullen in huis minder en groeit de afvalberg niet extra terwijl het ook geen aanslag is op de portemonnee. We zullen bewuster worden van wat we werkelijk nodig hebben.

Meer zelf maken zoals hierboven ook al beschreven staat, willen we meer zelf gaan maken. Vanwege financiële, maar ook vanwege milieutechnische redenen. Daarbij loop ik steeds meer met het idee om met bijvoorbeeld het naaien een leuk zakcentje te verdienen. Maar voordat ik zoiets echt aandurf, wil ik een mooi portfolio opbouwen. Áls ik het ga doen. Ik vind het een leuke hobby die geld bespaart, en de bedoeling is dat het zo blijft. Als ik er geld mee kan verdienen is dat mooi meegenomen, maar het moet leuk blijven. Niet met een lang gezicht aan de slag en naaien, maar omdat ik het leuk vind. Dus of ik er meer mee ga doen, dat weet ik nog niet. Mijn plan is om te proberen om twee dingen per maand te maken. Variërend van naaien tot haken. Hoewel het accent op naaien zal liggen.

Wat zijn jullie voornemens voor 2015?

Reacties