Herinneringen 2: Kinderen voor kinderen en het rokje

Niet alleen spullen worden hier flink opgeruimd, ook mijn computer en mijn telefoon. Alle foto's wil ik opruimen. Van afgelopen jaar wil ik nog een fotoboek maken, maar vooral, ik ijk zelden naar de foto's die in mijn computer staan. Dat mag dus opgeruimd worden. Dat wat niet ik fotoboeken gaat, vind ik wel zonde om weg te doen, dus wordt op cd's gebrand. Maar bij het uitzoeken en verplaatsten van foto's moet je natuurlijk wel de foto's bekijken. Tja, en toen stuitte ik op dit juweeltje: Mijn vriendinnetje Ragna en ik vlak voor een feest. Het thema was de val van de muur.

Deze foto roept heel veel herinneringen in mij op. Het voert mij terug naar de jaren 80. Waar ik vaak van dit soort rokjes droeg. katoen en daar onder een pattycoat. Ik herinner mij meerdere carnaval feestjes, waarbij ik steevast als punker, in neonkleuren, verkleed ging. De kleding kwam uit mijn gewone kast.... de rokjes met pettycoats. Ik herinner me een rustige dansvloer die ik in beslag nam. En 'soldaat' Jaques, waar ik verliefd op was en die mij altijd wel mocht aftikken als we tikkertje speelde.
Als ik naar mijn vriendinnetje kijk, denk ik Kinderen voor kinderen en schieten er meteen een hoop liedjes naar boven.
En als ik dan nog eens goed naar het rokje kijk, komen er nog veel meer dingen naar boven. Inmiddels is het rokje niet meer in mijn bezit, de gaten vielen er in. Maar dit rokje was misschien wel mijn eerste recykleer project. Ik denk dat in de brugklas dit een rokje werd. Met de hand genaaid. Ik vond het zo'n fijn jurkje, dat ik er geen afscheid van kon nemen. Het jurkje deed dus eerst dienst als, jawel, jurkje, daarna tuniek, en later rokje. Met zo nu en dan wat aanpassingen, zoals op deze foto met tule er onder.
Maar bovenal voert het mij terug naar die avond. Waar ik heel dronken met iemand zoende. In jawel, het Trouwstraatje. Alsof het zo moest zijn. Want die man waarmee ik zoende bleek mijn lieve baardmans (toen zonder baard overigens) te zijn. De zoen zelf herinner ik me niet eens, wel dat we gezoend hadden. Moet ik de rest nog uitleggen?
Deze foto laat goed zien wat voor persoon ik was en dat ondanks alle veranderingen veel dingen nog steeds hetzelfde zijn.

Reacties