Van ruilen komt huilen

Van ruilen komt huilen. Die uitspraak kennen we allemaal ongetwijfeld wel. En toch doe ik aan ruilhandel.

Ruilhandel is de oudste manier van betalen. In deze tijden waar geld moet rollen en waarbij het bij sommige helaas niet kan rollen lijken we de ruilhandel even vergeten te zijn. Toch is het bezig met een comeback. Er zijn steeds meer mensen die zuiniger willen leven. Die hun hypotheek versneld willen afbetalen. Maar helaas ook een hoop mensen die helaas zuiniger moeten leven. Mensen gaan creatiever om met de spullen die ze bezitten, met een paar aanpassingen functioneert het nog prima, of krijgt het ineens een ander doel. Er lijken ook steeds meer mensen spullen zelf te kunnen maken. En als dat allemaal geen optie is, dan ruil je toch gewoon spullen die je niet meer nodig hebt voor dingen die je wel kunt gebruiken?
 
Wij hebben thuis behoorlijk wat spulletjes die wij niet meer gebruiken, die we niet nodig hebben en waar ik dan eigenlijk vanaf wil.
In plaats van die spullen naar de kringloop te brengen, moeilijk te doen om het te verkopen of aan vrienden/bekenden geven zet ik ze nu op internet te ruil. En ik hou de dingen die te ruil aangeboden of gevraagd worden in de gaten.
Op deze manier kan ik alle troep in huis kwijt raken en krijgen we er ook weer wat voor terug. We sparen geld uit, wat prima in ons voornemen past van zo min mogelijk geld uit te geven dit jaar. Het enige is wel dat ik moet waken voor ruilvoorstellen waar ik niets aan heb. Het is wel de bedoeling dat wij van de overbodige spullen afkomen en niet nieuwe onnodige dingen in huis te halen. Dus ook met de ruilhandel moet ik voorzichtig zijn en er voor waken dat ik geen zooi in huis haal.

Maar wat voor dingen ruil je dan? Nou, ja, dat zou van alles kunnen zijn.
Wij hadden een stoel in huis staan, die maar een beetje in de weg stond, waar we niet echt een plekje voor hadden. Dus die stoel mocht vertrekken. Er waren verschillende geïnteresseerde. Maar bij een ruil moet het niet zo zijn dat de waarde en de reis- dan wel verzendkosten hoger uitkomen dan de waarde van een product. Uiteindelijk dus een goed ruilmaatje met goed ruilvoorstel gevonden. Het was alsof het zo had moeten zijn. zij stelde een snijset voor bijnapeuter voor. Een plankje met groente die vast zitten met klittenband van gerecycled materiaal en een houten mesje er bij. Dat leek ons een mooi cadeautje voor de verjaardag van bijnapeuter. En toeval wou dat zij  een paar dagen later op verjaardagsbezoek gingen bij mijn buren! Een betere ruil konden we niet bedenken.
Helaas waren wij zo slim om het snijsetje op de salontafel te laten liggen. Dus toen bijnapeuter in de vroege ochtend beneden kwam was het feest. Ze heeft er de hele dag af en aan mee gespeeld. Het is een grote hit.




Je kan ook diensten ruilen. Zo had iemand een heel leuk houten speelkeukentje over, precies eentje die we in gedachten hadden als groot cadeau voor bijnapeuters verjaardag. De dame die de ruil voorstelde wist dat ik kan naaien en vroeg mij om een tas voor haar te maken. Na wat heen en weer berichtjes gestuurd te hebben ging ik aan de slag. Alle materialen voor de tas had ik in huis op het biaisband na. En ja, dat kan ik zelf maken, maar daar ben ik te lui voor; dus dat heb ik dan weer wel gekocht.
De tas vind ik zo mooi geworden dat ik het bijna jammer vind dat ik hem niet zelf kon houden.
Gelukkig komt mijn schoonmoeder wekelijks in de buurt van de dame waarmee ik de ruil had. Mijn schoonmoeder heeft dan ook de tas gebracht en het keukentje opgehaald. (Daar zijn wij haar erg dankbaar voor)
Het keukentje staat al in huis. En bijnapeuter heeft nu al haar verjaardagscadeautjes van ons wel al gehad. Een maand te vroeg. En ook het keukentje is een grote hit.

Deze ruil, de tas voor het keukentje heeft meerdere voordelen. Bijnapeuter helemaal blij, ik heb met veel plezier een tas mogen maken, er is weer wat minder naaispul in huis en Ik heb weer een mooi item voor mijn portfolio.

Ja, wij gaan kijken of we meer spullen kunnen ruilen voortaan.

En het huilen? Ja, dat deed onze bijnapeuter toen ze gisterenavond naar bed moest. Het keukentje stond net. Ze had er een half uurtje mee kunnen spelen, maar viel bijna om van vermoeidheid. Toen baardmans haar naar boven tilde was ze aan het huilen. Ze wou verder spelen.

Ik hoop dat mijn ruilpartners net zo blij met de ruil zijn als wij zijn.

Reacties