Vestje


Mijn lieve dame houdt van zwierjurken. En dan het allereerste van de Elodie van FarbenMix. Het is een heerlijk model en het staat haar goed. Het is alleen een overduidelijk zomerjurkje.
Sommige mensen vinden dan blijkbaar dat je het niet aan kunt doen in de winter. Das dan een modeflater en daarmee recept om gepest te worden. Zeker als je er een longsleeve onder aan doet. Om nog maar de zwijgen van de witte leggings onder jurkjes.
Nu zal je in dit huis geen witte leggings vinden. Veel te saai en allerdaags. Maar voor de rest lappen wij die mening aan onze laars.
Hier is het vooral belangrijk dat het allemaal warm genoeg is in de winter. Dus gaat er heel fout een longsleeve onder. Bijna altijd van wol. (Zijn dat nu extra strafpunten?) En als het even kan ook nog een vest overheen. En soms is een van de twee voldoende.
De vestjes worden natuurlijk ook zelf gemaakt. Het liefst gehaakt van wol.
Dus toen Madam een Elodie voor haar verjaardag bestelde, moest daar een vestje bij.  Samen kozen wij een fantastische bol wol uit in de wolwinkel. Babymerino soft wash. Wat heerlijk zacht en soepel!
Maar ja, en dan.... Ik wou eigenlijk een vestje gebaseerd op een vestje dat Oma Lotje breide voor Madam toen madam nog een baby was. Een recht toe recht aan vestje met een drukkertje. Maar ja, dat was een brei patroon en ik haat breien. Ik zit altijd in de knoei met die breipennen.
De zoektocht naar het juiste haak patroon kon beginnen. En dat was toch eigenlijk wel moeilijker dan ik dacht. Het was het allemaal nét niet.
Dan maar zelf aan de slag. Gewapend met Madams favoriete boleropatroon en mijn fantasie ging ik aan de slag.
Het patroon werd de basis, maar er is niets meer van terug te zien in het eind resultaat.
Als eerste maakte ik het vestje met halve mouwtjes. 


Maar er was nog genoeg wol over en bijna alle vestjes die ze nu heeft zijn met halve of driekwart mouwen. Wegens tijdgebrek kon het vestje tijdens alle feestelijkheden al als halvemouw vestje aan. En afgelopen dagen verlengde ik de mouwtjes en maakte er pofmouwen van.
Ik ben dik tevreden! Madam is er heel blij mee en het staat haar beeldig.
Nu nog even nadenken of ik het patroon nog ga uitschrijven voor een eventuele volgende langemouwvestjes.



Reacties